måndag 9 november 2009

Jonas Gardell, En komikers uppväxt

Jag blev faktiskt lite besviken, men mest är det ett missförstånd. Jag trodde att boken, En komikers uppväxt skulle vara en rolig och underhållande berättelse. Men den är betydligt djupare, ond och tragisk istället. Visserligen finns skämten och humorn men den överskuggas. Boken är en bra skildring av hur det är att växa upp i skolan med mobbning, utanförskap och framförallt mycket fjäskande för att vara med de coola personerna. Tankarna spinner i huvudet, varför existerar mobbning? Jag försöker förstå men misslyckas. Det enda jag vet är att mobbning gör mig riktigt förbannad. Förstår inte människor att onda ord, liknelser, ökennamn sitter i resten av livet. Mobbning kan förstöra en människa för resten av livet. Och varför är det så svårt att säga emot och stå upp för den som är mobbad. Som vuxen är det nästan enkelt men som barn kräver det enorm styrka. Hur ska vi hjälpa barnen att bli starka?
Jag rekommendera en komikers uppväkt som gemensam läsning i skolan. Den är kort, stundom rolig och det finns mycket världefullt att diskutera kring berättelsen.

Betyg: 5

Lärorik: 7
Spänning: 2
Kärlek: 2
Humor:5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...