onsdag 2 februari 2011

Arkan Asaad - Stjärnlösa nätter


Amár lever ett bra liv i Sverige. Han är egentligen född i Irak men familjen flydde till Sverige efter att Saddams krig brutit ut i hemlandet. Han pappa är stolt kurd som anser att heder och familjen kommer före allt annat. Amár och hans syskon är uppväxta i Sverige och vanas vid landet ideal och levnadssätt. Amár vet att det inte är rätt att fadern upprepande gånger slår sina barn, men skäms för att berätta det för någon av sina kompisar. Amárs hat och förakt för fadern ökar ju äldre han blir. När modern skiljer sig och helt avslutar kontakten med sina barn försämras familjelivet ytterligare.

Familjen besöker ofta sina släktingar i Irak. När Amár fyller 19 år åker familjen på semester till Irak genom att bila från Sverige. Amár trivs inte i sitt hemland, men det är kul att träffa nära och kära och att stärka familjesammanhållningen. I Irak är hans pappa en stor man som försörjt många familjer och sett till att de har de dräglig tillvaro. När han oväntat föreslår att Amár borde gifta sig med den vackra, kusinen Amina faller tillvaron alltmer samman. Amár tar helt avstånd från giftermålet och tar ut alla sina känslor mot sin far, framförallt sin ilska. Detta är en stor skam för fadern och de släktingar som bevittnar den. De börjar frysa ut Amár eftersom han uppträder skamfullt. Amar känner sig alltmer ensam och övergiven. Det enda sättet att få faderns respekt och bli behandlad som en vuxen människa är att acceptera äktenskapet.

Akrna Asaads debutroman är intressant och väcker många frågor. Tidigare har jag enbart läst om tvångsäktenskap ur kvinnors perspektiv, men här berättas det ur en mans. Språket är mycket lättläst och flyter på i ett rasande tempo. Jag har en klump i magen genom hela berättelsen och har svårt att sluta läsa eftersom jag vill veta hur allt slutar. Klumpen beror på min tro att historien aldrig kan sluta bra och jag undrar istället hur illa den kommer att sluta. Jag rekommenderar Stjärnlösa nätter till ungdomar eftersom den är så lättläst och väcker många frågor vilket skapar en bra grund för diskussioner. Min enda negativa tanke är att jag undrar om hela berättelsen är sann eller om det finns moment som spätts på för att göra den mer intressant. Jag måste läsa mer inom denna genre för att bilda mig en bättre uppfattning.

Betyg: 6

Förlag: Norstedts
Sidor: 250
Utgiven: 2011
Sökord: debut, roman, självbiografi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...