lördag 5 mars 2011

Sonya Sones - Vad mina vänner inte vet

Bokens struktur är en blandning av novell och dagbok. Den passar perfekt för ungdomar som tycker läsande är tråkigt eller svårt. Den är lättläst och sidorna flyger förbi vilket borde stärka självförtroendet för alla som tycker det tar lång tid att läsa en bok.

Berättelsen är, trots sitt annorlunda upplägg, inne på ett klassiskt tema där huvudpersonen Sophie en dag inser att hon förälskat sig i en av skolans mobbningsoffer Murpey. I början av historien är Sophie ihop med snyggingen Dylan, men hon inser snart att de inte har något gemensamt och förhållandet går mot sitt slut. På en chattsida får hon kontakt med en mystisk och spännande kille som ”lyssnar” på allt hon berättar och de verkar ha mycket gemensamt.

Min resumé av historien låter en aning blasé och återberättar inte boken på bra sätt. Jag gillar innehållet i boken och hur allt framförs. Det finns bra diskussioner att ta upp i klassrummet (mest riktad mot högstadiet) om människovärde, internet och mod. Jag ser fram emot att läsa Vad min flickvän inte vet som är samma berättelse sett ur Murpeys perspektiv.

Betyg: 5

Förlag: Bonnier Carlsson
Sidor: 272
Utgiven: 2010
Författarland: USA
Genre: Skönlitteratur, ungdom

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...