tisdag 7 februari 2012

Jeffrey Archer - Dömd till fängelse


Dömd till fängelse blev en stor överraskning för mig. Boken är relativt okänd, vilket är lite tragiskt då många går miste om en fantastisk historia.  

Danny Cartwright blir anklagad för att ha dödat sin bäste vän vid ett bråk utanför en bar. Vittnet är den alltmer framgångsrika advokaten Spencer Craig. Trots att Dannys flickvän vittnar tills hans oskuld döms han till 22 års fängelse för mord.

Boken ger en bra inblick i det brittiska rättssystemet. Att en jury bestående av ordinära människor kallas in för att avgöra en persons öde. Juryn tar ställning till försvarets och åklagarens plädering och ska sedan bestämma om den åtalade är skyldig eller icke skyldig. Författaren har byggt upp en smart och intressant historia som laddar för en uppgörelse. Tempot är njutningsfullt vilket gör att det är lätt att hinna med.

Jag blir bitvis irriterad över Dannys naivitet och klantighet. Jag förväntade mig och fick en uppladdning a la Greven av Monte Christo även om slutet mattades av för tidigt.   

Ljudboken är lång (20,5 h) men är samtidigt en ren njutning att lyssna på vilket både kan tillskrivas författaren samt uppläsaren Magnus Roosman.  

Betyg: 8

Förlag: Damm förlag
Speltid: 20,5 h
Uppläsare: Magnus Roosman
Utgiven: 2009
Författarland: Storbrittanien
Översättare: Ingegerd Thungström
Genre: skönlitteratur

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...