lördag 17 mars 2012

Thomas Dahlqvist - Den thailändska amuletten


En thailändsk kvinna blir skjuten i statsparken i Örebro. Mordet sker mitt på dagen och hennes sällskap, fotografen Tommy Berg. Kvinnan tillhörde den thailändska försvarsmakten och var på besök i Sverige för att bevittna en vampendemonstration vid Bofors skjutbana i Karlskoga. Polisen står handfallen då både motiv och observationer av en skytt saknas. Tommy Berg vet däremot varför kvinna dött och måste nu kämpa för att ge hennes berättelse upprättelse.

Jag fastnade för boken eftersom den utspelar sig i Örebro och bitvis i Karlskoga. Jag bor och arbetar i Örebro och jag kommer ursprungligen från Karlskoga. Min morfar jobbade vid Bofors under bolagets storhetstid och han har berättat för mig hur det var att arbeta i de underjordiska tunnlar som sträcker sig kilometervis mellan Boforsanläggningen och Berget som ligger vid Statoilmacken. Tunnlarna som går under E18 består av 3 våningar av väg, räls och rum. Min morfars berättelser är betydligt bättre än Dahlqvist bok. Handlingen är trist, överdriven och består av alltför många moment och inklistrade karaktärer. Jag fortsätter läsa eftersom författaren lyfter upp platser och miljöer jag känner igen, även om han kunde ha utnyttjat dem mer ingående. Boken är lättläst.

Betyg: 4

Förlag: Hoi förlag AB
Sidor: 364
Utgiven: 2011
Författarland: Sverige
Genre: deckare

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...