söndag 26 augusti 2012

Jack London - Skriet från vildmarken






Buck, som är en korsning mellan sanktbernardshund och skotsk fårhund, har en fin tillvaro på domare Millers gård. Denna tillvaro kommer att förändras totalt då drängen Manuel säljer honom för att få pengar till sitt spelande på kinesiskt lotteri. Från den dagen måste Buck lära sig att ta emot stryk av människor och att slåss för att överleva.

En klassiker som jag senast läste på högstadiet har återigen blivit utläst. Jack London kan verkligen skriva böcker som fängslar läsaren och som passar både ungdom och vuxen. Hans beskrivning av miljön och den tid som Buck lever i är superb och jag kan följa med på guldruschen i Klondike under 1890-talet. Jag besökte San Francisco i somras och det är inspirerande att nu blanda samman saga med verklighet. Jack London lyckas makalöst bra med att beskriva livet ur en hunds perspektiv vilket bara bevisar vilken skicklig författare han var och fortfarande är. Det här är en klassiker som alla borde ha läst och som alltid finns med på hundra listor över böcker som man borde ha läst.

Tycker du det är tråkigt att läsa klassiker rekommenderar jag dig hellre att lyssna på dem. Skriet från vildmarken borde finnas som ljudbok på varje bibliotek i landet.

Betyg: 6

Förlag: Adelphi Audio
Speltid: 3h 49 min
Uppläsare:  Tomas Lövdahl
Utgiven: 2007
Författarland: USA
Genre: ungdom, skönlitteratur, klassiker


2 kommentarer:

  1. Har aldrig läst denna bara sett den på film. Den är jättebra!

    SvaraRadera
  2. Ah, tack för tipset. Då ska jag se till att hyra den snarast.

    SvaraRadera

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...