måndag 17 september 2012

David Lagercrantz - Jag är Zlatan Ibrahimovic


Jag är Zlatan Ibrahimovic är en bok för alla, oavsett om du spelar fotboll, hatar fotboll eller inte ens vet vad en fotboll är. Det här är boken som har fått tonåringar att läsa för första gången och jag förstår dem, för den är fantastisk.

Det här Zlatans egen berättelse, skapad genom intervjuer med författaren David Lagercrantz. Zlatan berättar om uppväxten i Rosengård, sin familj, Malmö FF och senare om proffskarriären i Holland,  Italien och Spanien. Han berättar ärligt vem han är som person och han har en stark vilja som ibland kan snedtända. Zlatan hyllar personer som hjälpt honom framåt i karriären och trycker också ner tränare och lagspelare som gått honom emot.

Jag är en av få som väntat med att läsa Lagercrantz biografi om Zlatan Ibrahimovic. Jag försöker tänka tillbaka till varför jag har skjutit upp det hela i mer än ett års tid, men kan inte komma fram till någon bättre slutsats än att att jag trodde den skulle vara tråkig. Fel hade jag, fel så inne i helvete (ursäkta). Boken är fantastisk och uppläsaren Jonas Malmsjö ska ha en stor del av äran. Jag njuter genom varje minut av ljudboken och jag lär mig mycket av och om en världsstjärna som är större än vad vi Svensson hemma i Sverige någonsin kan förstå.

Betyg: 9

Förlag: Bonnier audio
Speltid: 12 h 25 min
Uppläsare:Jonas Malmsjö
Författarland: Sverige
Utgiven: 2011
Genre: biografi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...