lördag 6 oktober 2012

Jeffrey Archer - Drömmen om Everest


 Det här är en spännande roman inspirerad av George Mallorys liv mannen som kan ha varit den förste som bestigit Mount Everest.

Francis Drake, Robert Scott, Percy Fawcett, Charles Lindbergh, Amy Johnson, Edmund Hillary och Neil Armstrong är alla exempel på människor som lyckats förverkliga till synes ouppnåeliga drömmar. De har hyllats och ärats och alla har de blivit legender med en självklar plats i historieböckerna.
George Mallory hade en lika stark dröm och kanske lyckades han också uppfylla den. Fast det inte finns några bevis. Allt som talar för att han nått sitt mål är en sedan länge död kropp och ett saknat fotografi av en älskad hustru. Källa: Bokus

Jag har tidigare lyssnat på Jeffreys Archers bok Dömd till fängelse och blev då mycket imponerad över författarens förmåga att skapa en berättelse som fångar lyssnaren. Jag blir engagerad och mycket känslosam, både ilska och lycka växlas genom min kropp när jag lyssnar. Drömmen om Everest inte lika bra som Dömd till fängelse men ändock är den makalöst bra. Gillar du Brobyggarna eller Giganternas fall kommer du älska Drömmen om Everest.

Betyg: 7

Förlag: Damm förlag
Uppläsare: Magnus Roosman
Speltid: 13 h 38 min
Författarland:Storbritannien
Utgiven: 2010
Genre: skönlitteratur

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...