lördag 6 juli 2013

Göran Rosenberg - Ett kort uppehåll på vägen från Auschwitz

Till en början hade jag mycket svårt att connecta med denna ljudbok, min första inställning var nästan fientlig mot innehållet.  Jag fick känslan av att författaren enbart använder namnet Auschwitz för att locka läsare. En anledningen var att uppläsaren (författaren) har tydlig röst men den blir enormt monoton vilket gör att jag tappar tråden och måste spola tillbaka. En annan faktor är att författaren (i början) ständigt ursäktar att han själv måste fylla ut information där källor saknas. Detta gör att varningssignalerna ringer och jag snabbt måste kolla om boken är placerad i den skönlitterära avdelningen. Boken visar sig tillhöra biografi, vilket efter några funderingar känns okej.

Boken blir bättre mot den fjärde skivan, det är en av de bästa återupphämtningarna på länge. Plötsligt hänger jag med på allt, kanske beror det på att författaren slutar med sitt velande om vilken väg hans far tog och istället fokuserar på när de vita bussarna kom till Sverige. Han beskriver förhållandet och den allmänna synen på de svenska lägren. Räddningen är gjord, vi svenskar är fortfarande stolta över den, men vad hände sen? Rosenberg tar upp vad som hände med de polska flytkningar som kom till Sverige med de vita bussarna samt andra som hade lyckats överleva förintelsen. Det är en berättelse om främlingsfientlighet, utanförskap och jag skäms bitvis över mitt land. Han berättar om den ersättning som Tyskland lovad de överlevande under förutsättning att de kunde bevisa att deras arbetsförmåga minskats med 25 % på grund av vistelsen i koncentrationslägren. Rosenberg berättar klart berättelsen medan historieböckerna stannar vid hjältedåden och det är tyvärr inte ett avslut med Happily ever after.

Betyg:7

Förlag: Bonnier audio
Speltid: 10 h 27 min
Uppläsare: Göran Rosenberg
Författarland: Sverige
Utgiven: 2012
Genre: biografi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...