söndag 4 augusti 2013

Roald Dahl - Matilda

Jag gillade den här boken som liten tjej och älskar den lika mycket som vuxen. Roald Dahl är en makalöst bra författare och jag ska genast få tag i Häxorna samt någon jag minns med en snäll jätte bland elaka jättar som äter barn.

Eva Röse gör ett suveränt jobb att gestalta rösterna, framförallt Matildas föräldrar som förövrigt är värre än Vernon och Petuna Dursley i Harry Potter. Fadern säljer begagnade bilar som han mixtrat med, båda föräldrarnas största intresse är att titta på TV. Modern spelar bridge på dagarna och har därmed inte tid att laga mat vilket gör att familjen lever på färdigmat. Den elakaste personen i berättelsen är rektorn Domderasson. 

Jag tycker berättelsen tappar lite mot slutet då för mycket plats tas av rektorn och jag vill möta de elaka föräldrarna mer, men förövrigt är jag trollbunden genom hela berättelsen. Matildas berättar om böcker som jag älskar att läsa och hennes tankar är som solsken.

Betyg: 8

Förlag: Bonnier audio
Speltid: ca 4 h
Uppläsare: Eva Röse
Utgiven: 2004
Författarland: Storbritannien
Köp den här: adlibris, bokus
Genre: barn 6-12 år

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...