onsdag 23 juli 2014

Julie Otsuka - När kejsaren var gudomlig

Jag har tidigare läst och imponerats av Julie Otsukas Vi kom över havet som handlar om unga, japanska kvinnor som reste över Stilla havet för att träffa en man. De hade blivit lovade ett giftemål med en trevlig man och ett liv i amerikansk stil, men utlämnas till prostitution och misär där deras män slår och misshandlar.

När kejsaren var gudomlig är Otsukas debutroman och jag tycker den är snäppet bättre än Vi kom över havet. Jag får en starkare relation till karaktärerna och en djupare förståelse för vilka orättvisor människor har utsatts för genom historien. I denna bok berättar författaren hur det gick för de människor med japansk ursprung som bodde i Amerika under andra världskriget. Efter Pearl Harbour tvångsförflyttas dessa människor anklagade för att vara spioner och lierade med fienden till USA. De sätts i interneringsläger under flera år och måste därmed ge upp sina hem och tillgångar. Männen placeras på annan ort under förhör och stränga regler. Jag undrar om ledarna för USA har bett om ursäkt för det sätt som japaner behandlades i landet under kriget och därefter. Jag hoppas att de lär av historien och inte upprepar sina misstag.

Betyg: 8

Förlag: Albert Bonnier
Sidor: 169
Utgiven: 2014
Översättare: Ulla Roosen
Författarland: Japan
Genre: historisk skönlitteratur

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...