söndag 14 september 2014

Chris Colfer - The land of stories: The wishing spell


Tvillingarna Alex och Conner trillar ner i deras farmors sagobok och hamnar i ett främmande land som bebos av karaktärer från deras favoritsagor. Dock är handlingen lite annorlunda i deras verklighet, Guldlock är en förrymd brottsling, Rödluvan är drottning i sitt nya kungarike och alla tre prinsar heter Charming. Boken är underhållande med ett bra språk och handlingen spännande. Läsaren får följa tvillingarnas resa genom sagolandet för att hitta några värdefulla föremål som kan föra dem hem.

The land of stories är lättläst men inte någonsin tråkig. Det är lätt att spå vad som kommer att hända vilket gör detta till en bra bok att läsa högt tillsammans med sitt barn. Jag tycker att man ska hålla i högläsningen längre än vad som är traditionellt. Många elever i åldern 12-15 år som jag möter i skolan har svårt att läsa och förstå engelska texter och behöver uppmuntran till att bli bättre, då vore det bra att även hemma stärka dessa kunskaper.


Längst ner på denna recension har jag lagt in en kopia (tack Google) på den karta som går att vika ut inuti boken. Bara kartan själv skapar enorma fantasier och aha-upplevelser. Genom att stirra på den i evigheter innan jag började läsa boken  skapade jag mig en uppfattning om landet och gissade samtidigt på vilken sagofigur som bodde var. Jag gillar också att författaren (Colfer är känd från tv-serien Glee) driver med nutida tolkningar av de klassiska sagorna t.ex. filmer som beskriver Askungen som en hipp-hopp sångare (A Cinderella story) eller Snövit som en krigarprinsessa som slåss mot zombies (Snow White and the huntsman). Colfer använder sig av de ursprungliga klassiska sagorna och förkastar Disneyversionerna t.ex. att den lilla sjöjungfrun i H.C. Andersens bok inte har ett lyckligt slut. Mitt enda klagomål är att handlingen bitvis blir lite för snabb dvs. att tvillingarna lyckats exceptionellt bra och att de rusar fram genom sagolandet. Jag skulle vilja att de stannade upp och tog in omgivningen lite mer. 

Betyg: 9


Förlag: Little Brown
Utgiven: 2012
Författarland: USA
Sidor: 438
Ålder: >10 år
Bokus
Övrigt: Hittills finns det tre böcker om The land of stories. Finns ej översatt till svenska.
Genre: ungdom


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...