måndag 6 oktober 2014

Erin Kelly - Ett bindande löfte

Luke är journalist och har börjat intressera sig för att skriva biografi böcker kring True Crime det vill säga böcker som baseras på verkliga händelser. Han har några misslyckanden bakom sig men har nu lyckats sniffa upp en maffiahistoria kring den rika fastighetsägaren och tidigare maffiabossen Joss Grand. I jakten efter svar på Grands historia möter Luke oväntade vänner och fiender.
 
Jag har tidigare läst Grenar av gift av Erin Kelly och blev mycket imponerad över dess spänning och i vilket flyt sidorna flög förbi. Ett bindande löfte har samma rytm och spänning men blir ibland lite för uppenbar. Jacks sökande efter sanningen kan liknas vid Kitty Drew dvs. ledtrådar och lösningar dyker upp alltför enkelt och kräver ingen djupare förståelse. Historien är riktigt bra och jag gillar att författaren får med många karaktärer utan att de tar alltför stor plats. Jag gillar att författaren lyfter fram att Jack är homosexuell och visar genom sin text hur vanligt ett förhållande mellan två män är dvs. att det inte är annorlunda mot ett förhållande mellan en man och en kvinna. Jag blir glad att även denna bok innehåller oväntade vändningar. En lättläst och spännande bok att njuta av i höstmörkret med en kopp te.

Ett stort tack till Damm förlag som skickade mig denna bok som recensions ex. Detta blev min första lästa e-bok och jag blev imponerad, framförallt att Ipaden ändrade färg beroende på ljusstyrka. Jag saknar bitvis papperssidorna men är ändå nöjd och kommer då och då fortsätta läsa e-böcker.

Betyg: 6

Förlag: Damm förlag
Sidor: 399
Utgiven: 2014
Författarland:
Ålder: > 15 år
Bokus
Översättare: Ylva Stålhammar
Genre: thriller

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...