måndag 22 juni 2015

Perez & Teleman - Lätta sexboken

För läraren och eleverna är detta en lättläst bok som är aktuell och ger många ämnen för individuella diskussioner eller i helklass. För föräldern är detta en bra bok att diskutera med sitt barn alternativt för barnet att läsa och fundera själv. Jag hoppas innerligt att föräldrar idag har modet att prata om sex med sina barn så att det inte enbart lämnas till skolan uppdrag. 

Faktakunskaper blandas med tips för hur man ska trä på en kondom, när man bör testa sig för könssjukdomar. Den ger också en inblick i samhällets syn på sex och mer på individnivå med grupptryck, relationer och fördomar. Jag gillar framförallt de avsnitt i boken som tar upp myter om sex t.ex. kring ämnen som våldtäkt och samlag. Många ungdomar tror idag på dessa myter och behöver få kunskap om vad som är den verkliga sanningen. Jag blir lite reserverad (som lärare) till uppslagen om sexpositioner och onani då går utanför kunskapskraven och ställer mig frågande om det är mitt uppdrag att prata om detta. Är det föräldrarnas? Ungdomsmottagning? eller helt enkelt något som ungdomarna själva ska upptäcka och utforska. 

Jag rekommenderar dig som lärare att ha några exemplar av lätta sexboken som komplement för eleverna att läsa under sex och samlevnad. Den är lättläst, enkel men ändå rättfram. 


Betyg: 6

Förlag: LL-förlaget
Sidor: 232
Författarland: Sverige
Utgiven: 2014
Bokus
Adlibris
Genre: facklitteratur

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...