tisdag 28 juli 2015

Kiera Cass - The selection

Jag gillar ett förlag och en författare som väljer ett omslag med omsorg. Jag drogs direkt till boken och fann mig attraherad av den även efter jag läst baksidans text.

America Singer lever i en värld där människor delas upp kastsystem, det finns åtta stycken. Världen liknar vår egen men samhällsklyftorna är större och mer socialt markerade. America blir uttagen till the Selection, ett event där landets kronprins ska välja sitt gemål, en flicka av folket. America dras in i en värld hon bara trodde fanns i sagor ändå attraheras hon av den. Jag blev fångad redan efter första kapitlet. Huvudkaraktären America är en härlig blandning av Askungen och Hermione Granger. Hon har skinn på näsan och säger sin mening men är ändå fascinerad av livet i slottet och finner en stark vänskap hos prins Maxon.

Det här en mycket bra bok att läsa på engelska, språket är enkelt och sidorna flyter på i rasande fart. Det är lätt att hitta diskussioner om t.ex. samhället, fattiga mot rika, uppväxt, fattigdom, klasser, kärlek, politik och att ha en styrande monarki. Jag gillar känslan i boken och tappar aldrig intresset då den har en lagom dos av allt. Jag anar att denna bok enbart är uppladdningen inför många avslöjanden inom landets styre t.ex. vad det är rebellerna letar efter i slottet och varför prinsen är så blåögd om hur människor i hans rike lever och mår. 

Boken tappar i betygsskalan då författaren i boken sluts slänger in en karaktär som förstör den harmoniska stämningen som finns i boken. Jag förstår tanken bakom den, men då blir denna bok återigen en i raden av "vanliga" kärleksböcker för ungdomar. Jag hoppas inte detta kommer förstöra känslan i nästa bok. 

Betyg: 8

Förlag: Harperteen
Sidor: 336
Utgiven: 2012
Författarland: USA
Bokus
Adlibris
Övrigt: The selection series #1
Genre: ungdom

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...