söndag 2 augusti 2015

Falkehed & Hammarström - Idag ska vi inte dö

Magnus Falkehed och Niclas Hammarström är frilansjournalist respektive frilansfotograf. Duon är i Syrien för att göra ett reportage om inbördeskriget i landet och den drabbade civilbefolkningen. Efter en avslutad reportageresa blir de kidnappade vid en gränskontroll när de försöker ta sig ur landet.

Jag har tidigare läst 438 dagar i bokcirkeln och blev inspirerad att läsa vidare om livet som krigskorrespondent och samtidigt lära mig mer om kriget och konflikterna i Syrien. Boken levererar och jag lär mig mer om skillnader mellan sunni och shia. Shia-styrda muslimer i Syrien är bundsförvanter med Irak och Iran mot sunnimuslimer i Jordanien och Turkiet. Lägg också till att shiamuslimska Hizbollah stödjer regimens (Assad) sida i Syrien. På rebellsidan står sunnimuslimska Hamaz (Gaza).  Historia och trosskillnad mellan sunni och shia har jag fortfarande att lära. Jag rekommenderar också er läsare att lyssna på Terese Cristiansson sommarprat kring kvinnor och barns liv under ett krig. Ett varningens ord, tårar kommer rinna, framförallt om du har barn.

Innehållet Idag ska vi inte dö blir mycket upprepande men det tycker jag är själva poängen, i fångenskap består dagarna av samma, upprepande göromål. Många anser att boken skulle ha förkortats men vad är vitsen om poängen är att åskådliggöra lidandet och rädslan hos Falkehed och Hammarström. Rädslan av att vakna upp i samma förhållande och veta att denna dag kanske kan vara deras sista och att de därmed aldrig kommer få träffa sina familjer igen.

Betyg: 6

Förlag: Norstedts
Sidor: 471
Utgiven: 2015
Författarland: Sverige
Adlibris
Bokus
Genre: biografi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...