söndag 14 februari 2016

Lionel Shriver - Vi måste prata om Kevin

Vi måste prata om Kevin är en redogörelse som är uppbyggd av brev som Kevins mamma skrivit till honom i fängelset. Berättelsen startar långt innan Kevins födelse och slutar efter att han genomfört skolskjutningen.

Betyget nedan gör inte boken rättvis då jag påverkas av mina känslor som skapar en ilska för denna bok. Inte en ilska mot Kevin utan bara allt som lett fram till händelsen. Jag blir förbannad över budskapet som förmedlas kring ett barns utveckling. Ett barn föds inte ond, barnet påverkas och formas av omgivningen. I detta fall lider Kevins mamma av förlossningsdepression som påverkats av hennes eget tvivel om hon verkligen vill ha ett barn. Ett barn som kommer förstöra hennes dagliga rutin, hennes karriär och hennes livsmål. Hon väljer att skaffa barn utifrån att hennes make vill det. Redan direkt efter födseln vägrar Kevin ta bröstet vilket modern tolkar som tecken att han inte tycker om henne. Detta och kommande händelser bygger sakta men säkert en grav som gör att Kevin växer upp utan kärlek och trygghet.

Det här är en modig bok som vågar prata om ett ämne som oftast gestaltas ur offrens perspektiv. Tyvärr tar inte författaren upp någon diskussion kring USA's vapenlagar. Boken är välskriven och har ett väl planerat mönster. Jag önskar att författaren kortat ner boken, kapitlen blir bitvis för utdragna och plågsamma. Jag vill bara att lidandet ska upphöra. Slutet är oväntat och tar mig med överraskning, vilket jag inte trodde var möjligt. 

Betyg: 4

Förlag: Ordfront
Sidor: 439
Utgiven: 2006
Översättare: Cajsa Mitchell
Författarland: USA
Adlibris
Bokus
Övrigt: har filmatiserats
Genre: skönlitteratur

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...