söndag 28 februari 2016

Neil Gaiman - Fragile things

Den här stackars boken har väntat länge på en intresserad läsare. I bokhyllan har den samlat damm ända sedan tiden innan maken och jag träffades. Numera är den utläst och kanske får den behålla sin plats i hyllan. Fragile things är en samling noveller som Gaiman skrivit under flera årtionden. Jag har bitvis svårt för noveller, då det inte går att engagera sig i historien då den tar slut alltför fort. Det som höjer upp boken är de korta inledningar där författaren berättar om novellerna. Språket är som vanligt makalöst bra.

There are stories within stories, whispered in the quiet of the night, shouted above the roar of the day, and played out between lobers and enemies, strangers and friends. But all, all are fragile things made of just 26 lettens arranged and rearranged to form tales and imaginings which Will dazzle your svenskes, haunt your imagination and Love you to the very depths of your soul. 

Min make har läst den första novellen eftersom den utspelar sig ur en twistad version av Sherlock Holmes. Jag förstod den inte alls men föll istället för berättelsen om den ensamma pojken som fann en vän med ett tragiskt öde (October in the chair) eller den oerhört korta men ändå tankeväckande The saucers came. Min absoluta favorit är Feeders and EatersFör dig som älskade Matrix så finns en novell vid namn Goliath som författaren skrev inför filmpremiären. 

Betyg: 5

Sidor: 433
Utgiven: 2006
Författarland: Storbritannien
Genre: novellsamling

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...