tisdag 9 februari 2016

Sabaa Tahir - Askfödd

Elias tillhör krigarna de som kämpat för sin överlevnad ända han var sex år gammal. sexårsåldern och som nu ska få sin belöning när han tar examen från Blackcliff. Elias blir då en Mask med alla privilegier som det innebär, även om han underställd kejsaren. Belöningen till trots så går hans tankar ändå bara till en sak, att fly. Laia tillhör de lärda och lever i en värld av förtryck och terror. Varje dag är en kamp för överlevnad där skräcken pendlar mellan att bli dödad eller bli någons slav. 

Efter några få sidor börjar jag få en klump i magen, några kapitel senare är klumpen större och jag börjar må illa. Det är en mycket grym och mörk bok. Tortyr, våld och maktmissbruk tillhör vardagen för både soldater och slavar. Jag blir orolig att dystopiska  böcker för ungdomar blir alltmer blir våldsamma. Är det i tidens anda med tanke på spel som Grand Theft Auto (18-årsgräns!) eller är det för att dystopierna måste locka med något mörkt och hemskt för att slå sig in på marknaden. Det kanske bara är mitt blödande modershjärta som slår extra fort när en sexåring blir bortförd från sina föräldrar för att han blivit utvald att (kanske) bli en krigare i kejsarens armé. 

Den mörka inledningen till trots så är jag förhäxad av boken. Äntligen en författare som går emot trenden med dystopiska framtidsscenario och istället presenterar en spännande berättelse som utspelar sig en kombination av den forntida Egypten och romarriket. Boken är packad av mysterium som då och då pockar efter uppmärksamhet. Jag försöker tolka ledtrådarna och förutse vad som kommer att hända. Jag hoppas att författaren planerar sina hemligheter väl och lägger mycket tankekraft bakom dem för jag vill inte bli besviken. Nu återstår bara att vänta på del två i trilogin. 

Betyg: 8

Förlag: B Wahlströms
Sidor: 511
Utgiven: 2015
Översättare: Ylva Kempe
Författarland: Pakistan/USA
Genre: ungdom

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...