fredag 18 mars 2016

Carrie Ryan - De dödas strand

Jag uppskattar författarens val att låta berättelsen om de vassa tändernas skog ur en annan kvinnas synvinkel. I detta fall Gabrielle (Gabry) som är Marys dotter. De lever i fyren som Mary snubblade fram till efter att hon flytt från sin by, genom skogen. Fyren ligger vid byn Vista som skyddas mot de odödliga genom barrikader och stranden mot havet. Marys jobb är att hålla stranden fri från de odödliga som spolas upp med tidvattnet. 

Gabry är Marys motsatts och hon har inga önskningar att lämna byns trygghet eller testa gränser genom att klättra över barrikadernas gränser. Mary hade jag svårt för på grund av henne tvivel, obeslutsam och sävlighet. Gabry är i detta hennes kopia vilket gör mig frusterad och irriterad. Jag gillar handlingen och uppbyggnaden av den dystopiska framtiden, men karraktärernas velande går mig på nerverna. 

Jag gillar att författaren presenterar fler karaktärer som troligen kommer bli livslånga. Fler ledtrådar hintas kring var karaktärerna befinner sig geografiskt, vilket gör att jag skapar hypoteser kring vilken stad de skymtar vid horisonten, platsen som kallas mörkerstaden. Spänningsnivån i Carrie Ryans böcker är nastan alltid på topp men många toppar är upprepningar av samma spänningar. 

Betyg: 5

Förlag: Styxx
Sidor: 425
Utgiven: 2012
Översättare: Lisbet Holts
Författarland: USA
Genre: ungdom

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...