söndag 27 mars 2016

Édouard Louis - Göra sig kvitt Eddy Bellegueule

Det här blev ytterligare en bok vi läste i cirkeln. Jag gillar nya utmaningar och att gå utanför mina genren och framförallt att utforska fler länders författare. Denna bok blev tyvärr en nitlott och jag är glad att den enbart bestod av 170 sidor, annars hade jag inte orkat läsa klart. Alla utom en i cirkeln sågade boken till fotknölarna.

Detta är 21 årige Édouard Louis uppgörelse med sin barn och sitt liv som Eddy, den alltför feminine lille pojken i den hårda bruksorten i norra Frankrike. Han viftar för mycket med armarna, pratar för gällt, går konstigt. I den lilla byn där allting sedan generationer tillbaka kretsar kring fabriken där männen sliter och förstör sina ryggar. Tv:ns konstanta brus och alkohol blir Eddy den som står ut och han mobbas skoningslöst i skolan. Pappan super och familjen lever på fattigdomgränsen. Louis gör allt för att passa in, bli en man, men han är i slutändan det alla anklagare honom för: homosexuell. Källa: Bokus

Jag hade hoppats på att denna unga författare skulle vara Frankrikes svar på Jonas Gardell. Gardell har en magisk förmåga att blanda tragedi och sorg med en lagom dos av humor, men i Louis böcker finns bara ilska, tragedi och mörker. Författaren återger enbart alla mörka och tråkiga upplevelser från sin barndom och uppväxt i den lilla bruksorten i norra Frankrike. Den enda ljusglimten är när mobbningsoffret från en stående ovation av sina mobbare efter en teaterföreställning. Allt föräldrarna gör är dåligt och Eddy själv är ofelbar, detta till trots att han utnyttjar en flicka för att verka normal. Inte ens när han tror sig komma till en ny fas i sitt liv så kan ha se en ljusning utan känner sig annorlunda och utsatt. 

Betyg: 3

Förlag: Wahlström & Wikstrand
Sidor: 170
Utgiven: 2015
Författarland: Frankrike
Översättare: Marianne Tufvesson
Bokus
Adlibris
Genre: biografi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...