fredag 1 april 2016

Mikael Dobbs - House of cards

Jag blev oerhört förvånad när jag läser första sidan i boken och inser att det stod premiärminister, men USA har ju presidenttiteln. Efter att ha vänt på boken och läst baksidan text inser jag att handlingen utspelar sig i Storbritanniens politiska arena och att Netflix valt att förlägga tv-seriens handling till vita huset i Washington. Jag blir positivt överraskad då detta ger mig möjligheten att få en mer överblick över Storbritanniens politiska styre med parlament, överhuset och underhuset samt mycket mer. 

Jag är fast efter bara några sidor, efter bara en timme har jag läst en femtedel av boken och jag tycker inte om att lägga den ifrån mig. Jag älskar tv-serien med Kevin Spacey och är därmed påverkad i mitt omdöme. Är lite irriterad över att tv-serien har "amerikaniserat" de brittiska namnen på karaktärerna vilket gör det svårt att hänga med kring vem som är vem och koppla rätt till rätt person. I boken är Francis Urquhart mer än 60 år gammal vilket gör det svårt att koppla honom till Spacey.

Jag är grymt imponerad av hur manusförfattarna lyckats överföra denna bok till Netflix producerade serie. De har gjort ett superb jobb och Kevin Spacey är fantastisk. Författaren har ett litet avsnitt i slutet där han berättar om inspirationen till att skriva boken. En nackdel jag tycker förlaget borde ta tag i är de många felstavningar som finns i bokens översättning.

Betyg: 8

Förlag: Lindqvist Publishing
Sidor: 407
Utgiven: 2014 (1998)
Författarland:
Översättare: Helen Ljungmark
Adlibris
Bokus
Genre: skönlitteratur

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...