måndag 27 juni 2016

Meg Rosoff - Justin Case

Vår fjärde bok i cirkeln på jobbet och det är en fröjd att få träffa mina kollegor och diskutera ungdomslitteratur. Det är givande och skapar nya perspektiv då diskussioner riktas mot språket och uppbyggnaden. 

Till denna träff hade vi valt ett verk av årets Almapristagare, Meg Rosoff. Jag hade hört mycket gott om denna författare, framförallt hennes verk inom dystopiska framtidsmiljöer. Tyvärr blev många av oss besvikna av Justin Case, flertalet gav helt enkelt upp medan andra tvingade sig igenom. Undantaget var 1-2 i cirkeln som tycke den var helt okej. 

Justin Case är den ordinära tonåringen som vill vara annorlunda, vill byta skepnad och vara någon annan. Hemma finns hans lillebror Charlie som dyrkar varje steg som Justin tar och en mor som inte vågar ta i problematiken som tynger den äldsta sonen. Tillslut tar han modet till sig och ger sig iväg hemifrån med ett namnbyte, för att starta en ny tillvaro på den lokala flygplatsen. Med sig har han en osynlig hund och ett byte av klädstil. 

Jag finner att författaren ger sig in i tonårsvärldens dilemma med livet på ett humorist  och bitvis groteskt sätt. Jag blir snabbt trött på Justin och hans lama försök till identitetsbyte. Jag är också arg för att han lämnar sin lillebror som är nyckeln till historien. Ödets roll i historien trodde jag kunde liknas vid Döden som pratar i Boktjuven, men det blev en stor besvikelse i jämförelsen. 

Betyg: 3

Förlag: Brombergs
Sidor: 243
Utgiven: 2008
Författarland: Storbritannien
Översättare: Helen Ridelberg
Adlibris
Bokus
Genre: ungdom

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...