fredag 2 juni 2017

Review: Rubinmysteriet

Rubinmysteriet Rubinmysteriet by Fredrik Zäll
My rating: 2 of 5 stars

Drakarnas land fick jag som recensionsexemplar för ett bra tag sedan. Jag hade hoppats hitta någon elev eller någon nära som kunde medrecensera den utifrån att vara mer åldersadekvat men jag fick inte napp.

Jag gillar när lättlästa böcker har med illustrationer. Först tyckte jag ritningarna var lite barnsliga/tonårsaktiga för att vara gjord av en vuxen person, men efter lite tankeverkstad inser jag att boken är skapad för barn/tonåringar och kan därmed inspirera dem att själva tro på sina målningar.

Drakarnas land är lättläst med korta kapitel. Jag har lite svårt att knyta an till karaktärerna Pax och Bianca och tycker de har svårt att skapa ett band till varandra. Jag gillar tanken med ett rike där olika raser av draksläktet lever och frodas. Spänningen finns men författarens cliffhangers för varje kapitels avslut skapar en minneslucka då jag vill avbryta läsningen vid ett nytt kapitel. Detta medför att jag inte kommer ihåg vad som hände senast. Jag har också svårt med en spännande bok som inte utgår från karaktärerna själva utan berättas i tredje person.

View all my reviews

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...