fredag 7 juli 2017

Review: Wonder

Wonder Wonder by R.J. Palacio
My rating: 4 of 5 stars

Jag blev lite kär i denna lilla bok. Mitt intresse för den väcktes när jag såg att den skulle komma som film med Julia Roberts i en av rollerna. Jag gillar författarens upplägg, att berättelsen presenteras ur olika personers perspektiv. Det ger ett djup till berättelsen och gör att händelser ses med andra ögon. Det som gör mig besviken (och som gör att en stjärna försvinner i betyget) är att mobbaren Julian inte får ge sin syn på de handlingar han begår. Detta gör att han utses till den onde karaktären och förblir så genom hela berättelsen.

Många klagar på översättningen av boken, framförallt att läraren fått efternamnet Rumpman. Jag tycker att Bakman hade passat bättre (heter Tushman på engelska), men det är inget som stör mig. Jag älskar läraren mr Browns levnadsregler som han presenterar varje månad. Tänkvärt att använda i den egna undervisningen.

View all my reviews

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...