onsdag 9 augusti 2017

Review: Äkta amerikanska jeans

Äkta amerikanska jeans Äkta amerikanska jeans by Jan Guillou
My rating: 3 of 5 stars

Jan Guillou fortsätter sitt epos genom 1900-talet. Jag blir alltmer imponerad av hur han kan dra ut på historierna och ändå göra dem intressanta och upplysande. Nu är vi inne på 50 och 60-talets Sverige. Efterkrigstiden är ett minne blott och skolelever vet inte vad koncentrationsläger eller förintelsen är för något. Sverige präglas av oro för att amerikanska produkter t.ex. jeans ska konkurrera ut de inhemska och därför förbjuds de.

Gulliou har en unik förmåga att knyta samman sina böcker. I Amerikanska jeans får läsaren kort bekanta sig med Erik Ponti i Ondskan. Det blir ur ett nytt perspektiv som väcker nya tankar kring mobbning och förtryck. Ondska finns också i den egna familjen där barn agas av en förälder. Övrig familj och släkt känner till misshandeln men väljer att inte lägga sig i. Tänk att det dröjer ända till 1979 innan barnaga förbjuds i Sverige (första land i världen!).

Det som jag är kritisk till är att författaren inte ger mig någon tillbakablick till de tidigare böckerna i serien. Det är svårt att komma ihåg vad som inträffade i den senaste när flera månader, om inte år har gott sedan den tidigare boken utkom. Guillou väljer också att i varje bok att ta in nästa generation som huvudkaraktär och därmed förlorar jag helt kontakten med de tidigare och det blir lite rörigt.

View all my reviews

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...