onsdag 8 november 2017

Review: Glödens färger

Glödens färger Glödens färger by Vibeke Olsson
My rating: 4 of 5 stars

Jag började läsa om Bricken i Svartvik 2009 och det är med lite saknad jag nu säger farväl till denna fantastiska kvinna som lärt mig så mycket om livet. Bricken växer upp som sågverksunge i Sverige i sekelskiftet. Här är livet hårt och familjen är helt utlämnad till att arbeta under slitsamma förhållanden för ägarna. Det här är Sverige i gryningen av arbetarrörelsens revolt, den stors strejken närmar sig och arbetarna drömmer om lite bättre levnadsvillkor. I detta Sverige finns ingen semester, ingen gratis sjukvård, barnen måste sluta skolan tidigt för att arbeta, ingen ersättning om du blir skadad i arbetet, ingen pension och slavlöner.

Bricken är en av de mest godhjärtade personer jag mött och en av de mest självkritiska. Böckernas miljögestaltning är makalöst bra. Jag hör ljudet av sågverket, massfabriken och jag ser glödens färger som Bricken saknar även om det är betydligt bättre med en vedspis. Tack vare Viebeke Olsson får jag en insyn om livet i början av 1900-talet. Jag känner en evig tacksamhet för de människor som stred för mer humana arbetsvillkor, som startade fackföreningsrörelser och alltmer började splittra klassamhället. Det är tack vare dessa människor som vi idag har det så bra.

View all my reviews

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...