onsdag 22 november 2017

Review: Rött uppror

Rött uppror Rött uppror by Pierce Brown
My rating: 2 of 5 stars

Jag har saknat att läsa böcker inom science fiction genren. Rött uppror innehåller inga överraskningar inom genren den innehåller hierarkier, den lägst ner är ovetande och förtryckt. De utåtagerande/tänkande/kreativa avrättas.

Det jag gillar med boken är att den berättas ur en killes perspektiv. Många böcker inom fantasy/sfi för ungdomar är ur en tjejs synvinkel. I nuläget funderar jag på om ett manligt perspektiv måste innebära ett råare språk, tuffare beteende med avrättningar, mord och lemlästning samt ett fruktansvärt förtryck med våldtäkter, ett framavlade människor som används enbart för sex och njutning (hur unga då?) och allt verkar vara ursäktande utifrån att Darrow är arg och ska hämnas.

Jag har svårt för meningsbyggnanden i boken. Det är versaler överallt till och med två i ett ord. Meningarna är korta och det är svårt att få ett flyt i läsningen. Översättningen känns lite som ett skämt där t.ex. The reaper har översatts till skördemannnen (inte märkbart skrämmande). Författaren måste vara adrenalinstin då det alltid måste hända något i berättelsen. Dock är jag nyfiken på vad bok 2 och 3 har att bjuda på, så jag kommer att läsa klart trilogin.

View all my reviews

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...