onsdag 17 januari 2018

Review: Agnes Cecilia

Agnes Cecilia Agnes Cecilia by Maria Gripe
My rating: 5 of 5 stars

Jag älskar när en bok golvar läsaren ända ner till kullerstenarna. Jag har inte tidigare läst något av Maria Gripe, men sett några filmadaptioner. Författaren skriver tidlösa böcker där det är svårt att helt bestämma vilket årtionde läsaren befinner sig i. Agnes Cecilia är en barnbok, skriven ur ett barns perspektiv och åskådliggör vuxenvärlden på ett skickligt sätt. Det här är en bok som lär läsaren mycket om livet utan att läsaren själv är medveten om det.

Pernilla August gör en fantastisk tolkning av karaktärerna i boken, framförallt lilla Nora. Hennes skicklighet som skådespelare gör att bokens innehåll höjs upp till oanade höjder. Hon läser med ett tempo som passar innehållet, det kan till en början skapa irritation men som läsare vänjer du dig och börjar så sakta njuta av ett tempo som saknas i dagens samhälle.

Jag tycker inte Agnes Cecilia är skrämmande eller läskig, vilket var reaktionen jag fick från många när jag berättade att jag läste boken. Kanske kan det bero på att boken har lästs av många när de själva var barn och att porslinsdockor verkar förknippas med mysterium och lite skräckblandad känslor.

View all my reviews

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...