måndag 19 februari 2018

Review: Om jag var din tjej

Om jag var din tjej Om jag var din tjej by Meredith Russo
My rating: 3 of 5 stars

Min recension gör inte boken rättvis då det gått flera månader sedan jag läste den. Boken lyfter ett mycket aktuellt ämne inom sexualitet, fördomar, kirurgisk ingrepp och känslor. Idag pratas det om att HBTQ har utökats med HBTQI där I står för Intersexuell. Intersexuell är inom medicin att ett barn vid födseln inte kan klassificeras som varken pojke eller flicka.

Om jag var din tjej lyfter både intersexualism (har inget med sex att göra) och könsidentitet. Boken huvudkaraktär har genomgått kirurgiska ingrepp och medicinsk behandling för att byta könsidentitet. Jag tycker boken är fascinerande och försöker lära mig/förstå mer kring könsidentitet och att släppa de traditionella normerna kring kön. Jag är lite besviken över att författaren hoppar över de svåra bitarna med att byta kön, både psykiska och fysiska, men jag förstår samtidigt att hon vill skapa en ungdomsbok med fokus på kärleken.

View all my reviews

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...