söndag 18 februari 2018

Review: Ready Player One

Ready Player One Ready Player One by Ernest Cline
My rating: 4 of 5 stars

Jag har då aldrig läst en bok med en så hög nördfaktor. Jag kallar mig själv nörd när det gäller litteratur, anime och filmer, men jag kan inte mäta mig med denna författare som gjort 80-talet till den gyllene eran. Åttiotalet lyfts fram utifrån film, musik, serier, spel och teknik. När det kommer till teknik och spel sträcker sig författaren över fler årtionden.

Jag har svårt att sätta en åldersgräns på Ready player one. Jag tror den passar gymnasieåldern och uppåt, men den kan skapa ett intresse utifrån att filmen kommer under våren med Stephen Spielberg som regissör. Boken innehåller mycket spänning, samhällsförtryck och en rejäl flykt från verkligheten. Jordens resurser är uttömda, klimatet övertrampat och mänskligheten går mot en dyster framtid. Många flyr verkligheten genom spelet Oasis, ett VR-spel som är den ultimata upplevelsen att skapa och förverkliga den egna fantasin. Under förutsättning att du har ekonomiska medel att betala utrustningen som krävs.

Jag har ett genuint intresse för boken och dess innehåll rätt igenom. Bitvis blir jag trött på den enorma nördfaktorn som upprepas i oändliga mängder, men samtidigt skapar det diskussioner med maken och många besök på Google. Jag önskar att bokens karaktärer kunde möta mer motgångar och koppla mer till den verklighet de lever i, men för övrigt en makalöst bra bok där författaren lagt ner enorm tid för att skapa sin värld.

View all my reviews